Vælger man levende musik til festen, er det vigtigt at gøre op med sig selv, om man ønsker musik der primært ligger som baggrund, f.eks. hyggepianist, guitarist, eller en jazzduo/-trio, som spiller i et leje, der gør at folk stadig kan snakke med hinanden. Eller om man ønsker en entertainer der kan fungere som ”festmotor” og være mere dominerende.
Som tidligere nævnt, går pris og kvalitet hånd i hånd – og det gælder i den grad også for musikken. Der kan være store prisforskelle på musikermarkedet, og prisen afspejler ofte musikerens erfaring og dygtighed, samt om det er en musiker der lever af at spille musik eller har musik som hobby. En ung musiker, der lige er begyndt at optræde til fester, vil typisk ikke tage en særlig høj timepris, hvorimod en rutineret musiker, der har musik som levebrød vil tage en noget højere timepris.
Akkompagnement til fællessange
Det sker ofte at der kommer indslag til bryllupper, hvor der indgår sange. Husk at informere jeres musiker om disse sange, så han/hun kan nå at indstudere dem på forhånd. Dette kan eventuelt ske ved at i beder gæsterne eller toastmasteren om at kontakte musikeren ugen op til brylluppet. Det er i øvrigt altid en rigtig god idé at etablere en kontakt mellem toastmaster og musiker, så de kan tilrettelægge og gennemgå middagens forløb, inden festen går i gang.
Hvor mange timer tager en bryllupsmiddag?
Jeg oplever ofte hvordan et brudepar bliver overrasket over at tiden bare flyver af sted på dagen. Specielt under middagen, hvor talerne og indslagene ofte står i kø. Her har jeg ofte oplevet at være booket som hyggepianist til bryllupsmiddagen, hvor det hele er trukket ud pga. mange (og lange) indslag og anden underholdning. Og der har nogen gange været en reel fare for ikke at nå brudevalsen inden midnat.
Mit råd til kommende brudepar er altid: Pas på med ikke at gå for sent til bords!
Jo flere gæster, jo flere potentielle indslag – jo mindre tid, jo mere stress for at nå det hele. Det er primært når vi taler selskaber over 50 gæster at det kan være en god idé at afsætte minimum 6 timer til bryllupsmiddagen i nogen tilfælde er det nødvendigt at gå til bords allerede kl. 17 for at nå igennem aftenens program uden stress. Det er vigtigt at have for øje, at har man booket et band eller DJ til dansen i 3 timer fra kl. 23 til kl. 2 og middagen først slutter kl. 23:45, så går man glip af næsten en times dans, og skal til at punge ud i overtidskroner hvis man ønsker at bandet/DJ’en skal fortsætte en time mere efter kl. 2.
Er der booket musik til den efterfølgende dans, skal der også tages højde for tid til omstilling i lokalet mellem middag og dansen.
Flygel, Klaver eller El-klaver
Nogle restaurationer har et instrument der kan reserveres til jeres fest. Kvaliteten af de akustiske flygler og klaverer ude i festlokalerne varierer meget fra sted til sted. Nogen restauratører prioriterer det højt mens andre desværre nedprioriterer vedligeholdelsen og lader instrumenterne forfalde til en meget ringe stand. Ønsker I pianist til spisningen, så er det altid en god idé at undersøge om instrumentet stemmes jævnligt og om det ser velholdt ud.
I tilfælde af at der ikke er et instrument på stedet, kan de fleste pianister selv medbringe et el-klaver, som i de fleste tilfælde kan være en rigtig god erstatning, hvis der ikke er et velstemt akustisk instrument på stedet.
Det er også muligt at leje et godt flygel eller klaver til bryllupsfest, men det er ofte en ret dyr bekostning, da transport af flygeler og klaverer er en krævende opgave – hertil kommer forsikring af instrumentet og at det skal stemmes inden brug. Det er forskelligt hvad klaverforretninger tager for at udleje flygel, men man skal som udgangspunkt regne med minimum 7.000 DKK for flygelleje og minimum 3.000 DKK for klaverleje afhængig af hvilket instrument der vælges.